Роздел семый
О ґвалтах земских, о боях, о головщинах шляхетських
1. Хто бы на чий дом умыслне наехал хотечи его забити.
Теж уставуем: иж хто бы на чий дом умыслне наехал, хотечы его забити або нашол моцью и ґвал-том, а в том бы дому кого колвек ранил або забил, а хотя бы не ранил никого, толко ґвалтом нашол, тот шию тратит; а бой и головщина з именя его близким забитого мает быти плачоно, а противня до скрабу господар-ского, также и ранам навязка.
А естли бы теж на чий дом наехано або найдено, а боронячи ся з дому свого втек, а головщина бы ся не стала а ни раны, однак – тот, который находил на дом, шию тратит а кгвалт мает быти плачон господару домовому. А што бы того именя звыш зостало, то у вине господарской.
2. О доводу ґвалту, яко мает осветчити и жаловати.
Хто бы кому на дом наехал и вбил, а вшакже на такового гвалтовника мает быти таковый довод. Естли бы на дом чий наехал а ранил або збил, тогды с того дому мает скоро по гвалте оповедити и оказати ся околичным суседом своим и на то мает вижа взяти з ураду двора нашого который близшы будет и оказати ґвалт и раны або вбитого. И потом ести бы ся к тому не знал, тогды вжо тот близшы будет околичними сус-еды и вижом того допирати. А сам при ранном мает з женою, ести бы детей не мел, а ести бы дети дорослые были, тогды и з детми дорослыми и слугами або с челядю, а ести бы слуг не было – самотрет на том присяг-нути. А тот, хто наехал, мает вжо горло тратити яко гвалтовник.
3. А естли бы гвалтовник забившы кого втек из земли, головщина забитого мает з именя плачона быти.
4. Хто бы забил гвалтовника в дому своем або на гвалте помочников его.
Теж уставуем: хто на чий дом наедет або найдет гвалтом, а тот истый, будучи в дому своем, бороне-чы дому своего а забьет того гвалтовника в дому своем або помочников его колко забил, або ранил, тогды не мает головщины а ни ран платити, але при оных ранных еще мает своего гвалту домового доходити. А вшак-же того мает отвести ся телесною присегою своею и з жоною, и з детми своими дорослыми самтретей, и к тому светки, естли бы были. А при светках таки и сам повинен вчинити присягу. А по присязе, естли ся того отведет, тогды пред ся оному гвалт дванадцат рублев грошей мает сказан быти водлуг присеги его и светков его.
5. Хто бы наехал на имене и поданых, а тот бы бороничи своего забил.
Теж уставляем: естли бы хто боронил именя своего або подданых своих на гвалтех – шляхтича за-бил, тому головщины не мает платити. А однак на то мает слушный довод быти иж его на своей земли за-бил, а тот мает довести своею телесною присягою а околичными суседы.
-
О гвалтованье невест и девки.
Теж уставуем: естли бы хто невесту або девку згвалтовал, буд какого колвек стадла, почоншы от вышшого, аж до нижшого, а оная невеста або девка волала гвалту своего за оными вчинком, а люди бы не-како прибегли на оный гвалт, а она бы перед ними вказывала, а потом бы оного ку праву привела двема або трема светками пересветчила, а к тому при оных светкох телесною присягою присягнула, тогды таковый ма-ет быти каран горлом.
А естли бы оная невеста або девка гвалту волала, а люди оные слышали, нижли на гвалт не прибег-ли, а вшакже по оном гвалте скоробы была волна выпущона, а оповедала ся тым людем, а за се оного ку пра-ву притягнула, а тыми людми пересветчила, тогды тым же мает каран быти, яко выше описано.
-
Естли бы хто на кого ся пофалил, а за пофалкою его головщина або пожога двору стала.
-
Естли бы было колко парсон об одного шляхтича забитье в суда было обвинено.
Теж коли бы колко парсон об одного шляхтича забитье в суда было обвинено, тогды толко один му-жобойца мает о тое забитье осужон, которого ж жалобник самтретей и з двема шляхтичы собе ровными (вкаже). Естли бы слушного доводу не мел, мает присягнути, а звлаща коли бы сам к тому забитью знал.
-
Хто бы шляхтича ранил в руку або ногу а охромил або око выбил.
А естли бы хто шляхтича ранит, а с тое раны его в руку або в ногу и охромил або око выбил, або нос втял, або зубы вырубал, або ухо утял, тогды мает пред ся платити пол человека. Кром того естли бы ранил у твар, тогды мает платити тридцать коп грошей тот виноватый битому, а вины толко ж до скарбу господар-ского, коли его жалобник самотретей поприсягнет в недостатку слушного доводу.
-
Хто бы после ран ездил по пивом або по корчам а потом вмер.
-
Которое братьи рожоной будет отца забито, яко мают головщины искати.
Уставлям теж: иж коли бы колко братьи рожоное лета супольные маючи або лет немаючых, дель-ных або недельных, а одного бы с них або отца их забито, а никоторый с тое братьи дома и в земли их не бу-дет, тогды тот который бы дома был, мает братью свою обослати, ести б в земли были а бы с ним головщи-ны вси посполу доходили сами через себе або через приятеля свого. Ести бы они не хотели посполу и з бра-том своим тое головщины искати, тогды оный, который в дому был, зыщет сам своим накладом тую голов-щину, тогды он тое головщины не повинен з братьею делити.
-
Близкие, которые не схотят близкость головщины искати.
-
Межи братьи и сестр рожоных хто мает головщины отцовское и матчиное.
А коли бы колко братьи было и сестр рожоных выпосажоных и один з них або отец забит был, то-гды они сами братья, мимо сестер выпосажоных, мают головщины доискивати ся. А ести бы братья змерли, тогды дочки выпосажоные мают головщины искати. А ести бы синове и дочки змерли, тогды мают искати ближние.
-
Хто бы забил отца свого або матку.
Уставуем теж: иж коли бы хто отца свого рожоного або матку забил, тот горло и честь тратит.
-
А коли бы хто брата або сестру забил.
А хто бы брата або сестру забил в надею именья на него приходячего, таковый отходит оного именья правом прирожоным на себе спадываючого, которое именье по тых забитых, как по отцу, так и по матце або теж по брате и по сестре на иншую братью або на сестры приходити и спасти мает. А ести бы дру-гое братьи а ни сестер не был, тогды тое именье на инших кревных близкость прирожоною к тому маючих, мает спасти, а таковой сам горлом мае каран быти.
-
Хто бы на кого дорогу засел, а тот бы был ранен.
-
Коли хто кого о ґвалт позовет ку праву, как мает перед правом ґвалту доводити.
Коли бы хто кого другого о который ґвалт до суда позвал, жалобник, што менил, мает слушным све-домем доводити, то есть вижом врадовым и шляхтою людми добрыми, которым будет тот ґвалт оказывал албо которые при том были и тот ґвалт як ся стал видели. А ести бы сведома не мел, а знаки бы того ґвалту были, тогды он сам ближшый будет позваного присягою своею поконати. Нижли ести бы доводу не мел и сам присягати не хотел, а позваному присягати поступил, а оный позваный хотел невинность свою очисти-ти, тогды повинен будет собе от того ґвалту присягою очищати.
-
Кому бы шкода в чием дому стала або ґвалт на дорозе з ведомостью домового господара.
А коли бы кому шкода в чыем дому стала або ґвалт на дорозе, або где волею, або приказаньем, або с ведомостью господаря домового, а оный господар был до суда позвав, а было бы на него переведено слуш-ным доводом або присягою жалобниковою телесною за лицом або за неякими знаки врадовне переведеними, таковый повинен будет оный разбой або шкоду своими власними пенезми оправовати, а тых злодеев иска-ти.
-
Хто бы на чие село наславши або сам наехавши плбил и поранил, и пограбил.
Теж, коли бы хто на имене або на село, або на люди его наехавши, або наславши также и раны , и грабежи або шкоды некоторые ґвалтом починил, таковой строне ображоной естли на ґвалт довод слушный вчинит, мает ґвалт и раны, и шкоды оправити и грабежи з навезкою поворочати. А вшакже ести доводу не будет, мает сам на ґвалту присягати, а на шкодах и на грабежох люди его – люди его. А хотя бы не ранил а ни бил, а будет наехавши брал, так же мает ґвалт платити и вину нашу господарскую.
-
За ґвалт посполитый суседский дванадцать рублев грошей.
Теж уставуем: иж за кождый ґвалт посполитый суседский судом переведеный мает быти сказано стороне ображоной дванадцать рублев грошей а толком вины господарю-королю.
-
Ести бы шляхтич шляхтича на дороге збил.
-
О зваде шляхетской на дорозе естли бы робил.
23. О звадах.
Теж коли бы хто с ким звадил ся, а у оной зваде обадва ся ранили, а один бы с тых позвался до пра-ва, а светков бы межи собою не мели, хто бы мел межи ними розознати, а один бы другому не допустил, а обадва бы ся торгнули к присязе, тогды судьи мают им сказати жеребей кинути. Тогды чий ся жеребей выймет наперед, тот мает присягнути на ранах своих и на початку иж он его почал первей бити, а за оным початком вся тая звада стала. А коли бы оный присягнет, тогды тот тому присяжному мае навезати раны якого стану будет.
А ести бы ся у оной зваде головщины стали на обе стороны, тогды так же на початку мают сказати жеребей метати, и чий жеребей выймет ся, тот на початку доводити будет. Але естли ж у одное стороны ран-ный будет, а з другое стороны убитый, тогды при оном убитом близший будет довод чинити, нижли ранным отводити. А вшкаже не мает за то иншого жадного каранья мети, одно головщину платити подле его роду и тым раненым и битым, которыи при нем ранены и биты будут, за раны и бой досыт вчинити.
-
О зваде вечерной.
-
Хто бы кого умыслне ранил а до суда был позвав.
Теж коли бы хто о рану другого позвал, а оный позваный менил: “ Же тя ранил невмыслне”, а брал бы ся тот позваный на довод. Мы бачачи иже где никому рана мела невинна быти, уставляем и сказуем – тые раны жалобнику мают плачоны быти.
-
Слуга, который боронячы пана свого кого бы ранил або забил.
Теж уставуем: иж коли бы у какой зваде слуга-шляхтич пана свого боронячи кого ранил або забил, таковой от кожного есть вызволен. Але тот, кому будет надобе, на пане его ран своих и головщина мает ис-кати.
-
Коли чей слуга вчинивши кому ґвалт або головщину и втек.
А коли бы чий слуга вчинившы кому ґвалт домовой або головщину и втек, а у его пана через сторо-ну был застан а приповежон, а он через тую заповедь его впустил, тот пан сам, чий слуга, ґвалт и головщи-ну, и шкоду мает платити, а собе на слузе искати. А коли бы тот слуга не приповежон, тогды пан не повинен за слугу стояти.
-
Хто бы кому ґвалт вчинил або злодейство, або чий человек за кого зашол, а он будет десет лет у молчаньи.
-
Устава головщине шляхетской и вины против нас господаря.
И теж уставуем: естли бы шляхтич шляхтича забил у зваде або которою пригоду, а переведено бы на него правом, тогды мает платити за головщину сто коп грошей кровным, а господару – другую сто коп грошей до скарбу. А естли бы боячи ся вины втек з земли, тогды головщина мает быти плачона кровным з именя сто коп грошей, а противня господару з именя – сто коп, а дети того мают на имени седети, а того ис-того забойну мают выволати хто бы забил, яко безецника.
-
Который злочынца на смерть будет выдан за которое колве злочинство, а от того караня выйдет, не мает местца межи добрыми людьми мети.
Теж коли бы хто о злодейство або о которое иное злочинство на каранье або на смерть врадом права посполитого вказан был, а в том каранью шию свою пенязми откупит або ся того каранья або от шии стра-ченья через приятелей своих або гостей послов панов выпрохан был або выправен, або теж за свой злый учинок в ката в руце был, таковый кождый мает без чести быти, а не мает болшей того привиля своего шля-хетского поживати. А с тых всих, которые такового человека осужоного ведоме выправляли або пенязми окупали того, честь а добрая слава (їх) на ласце господарской.
-
Хто бы злочинцов, розбойников, злодеев, люднй выволаных в себе в дому ховал.
Теж уставуем: иж коли бы подданые наши людей подозреных, злочинцов, розбойников, выволаных из земли в дому або у именье своем ведомо переховывал або им некоторую раду, або помоч ку шкоде поспо-литое речы давал и чинил, або теж речей злодейских ведомо поживал, а на кого бы то переведено, тогды тот не инако мает быти каран, толко яко каждый с тых злочинцов вышшей писаных, або всих справедливым правом чинячы а призволяючи, однаковою виною мают быти караны.