Роздел девятый
О ловы, о пущу, о бортное дерево и озера, о боброве гоны, о соколие гнезда и о хмелища
-
Хто бы чие ловы ґвалтом половил.
Теж уставуем: хто бы чии ловы ґвалтом половил, тогды тому, в чие пущи будет половил, мает ґвалт платити дванадцять рублев грошей, а на господара противень мает заплатити под ценою который зверь бу-дет половил, яко нижей писано. А етли бы хто стрельцов послал в чужую пущу або сам украдом зверь по-бил, тогды, естли на него будет доводом слушным переведено колко зверу вбито, таковый мает зверь плати-ти под ценою ниже написаною. А естли бы стрельца поимано над зверем в пущи, тогды мает веден быти до враду, а з ураду мает быти на смерть сказан, яко иншые злодеи. А хто бы теж у своей земли звер половил, а тот бы звер бег до чужое земли, тогды тот за своим зверем мает гонити и через чужую землю и может свой звер убити в чужой земли. А естли хто застрелил звер у своей земли, а тот звер вшол в чужу землю, тогды за своим застрелом мает ити в чужу землю.
2. Цена зверем диким.
Теж уставуем цену зверем диким: за зубра, дванадцять рублев грошей, за лося – шест рублев гро-шей, за оленя або за ланю – три рубли грошей, за медведя – три рубли грошей, а за вепра або за свиню – рубль грошей, за серну – пол-копы грошей, за рысь – рубль грошей.
-
О борти и озера, о сеножати, хто мает в чужой пущи, яко ся мают в том справовати.
-
Который пущу свою мает, а чужие борти в его пущи.
-
Хто чужие озера в пущы своей половиш и сеножати покосит, што мает платити.
А хто чужое озеро в пущи своей поволочит, тогды мает тому, чие озеро будет, ґвалт платити, а гос-подарю противня и за рыбу, на чом тот смети кметь присягнути, што ему шкоды в рыбе станет. Также ести чужии сеножати у своей пущи хто ґвалтом покосит и вытискаючы того от его сеножатей бой вчинит, тогды повинен будет ґвалт платити а господару противня. Естли ж бою не будет, а хто сеножати чужие покосит, тогды повинен будет сено з навезкою вернути.
-
Хто бы в пущы своей застал чиего человека.
Хто бы в пущы своей застал чиего человека и пограбил, тогды за тот грабеж не повинен навязывати, нижли мает того человека пану и тот грабеж на рукоемство дати и до пущи купню повести где пограбил и шкоды своее на нем доводити. И естли шкоды на нем доведет, тот мает ему оправовати, а ести шкоды ему в пущы от него стало, он безвинне его пограбил, тот грабеж мает ему навязывати.
-
Хто бы мел спор о борть або о входы в пущы, а хотел хто кого от бортей и от входов спирати, як мают межи ними право вчинити.
-
Хто бы кому озеро або сажовку, або став зволочил.
-
Хто бы кому соколе гнездо сказил або порубал.
-
О боброве гоны.
-
О хмелищах.
-
О принаде пташом.
-
Хто бы принады злодейским обычаем показил.
-
Устава за дерево бортное, што мает быти плачно.
-
Хто бы кому сосну пчелницу порубал або сказил.
-
Хто бы порубал або сказил сосну.
-
Цена пчолам.
-
Хто бы кому в гаи зарощоном шкоду вчинил.
Хто бы кому у гаи зарощоном которую шкоду ґвалтом умыслне вчинил або рубал, естли шляхтич шляхтичу, тогды мает ему ґвалту заплатити дванадцат рублев грошей, а шкоду оправити за воз дерева по ос-ми грошей. А естли бы мужик мужику гаи ґвалтом порубал а шкоду вчинил, тогды мает заплатити три руб-ли грошей, так, яко б ему межу переорал, а шкоду оправити. А естли бы хто злодейским обычаем, а кому по-рубал боярину або мужику, а его бы з лицом з деревом было поймано, а лицо бы вынято, тогды мает окупа-ти горло свое. А естли бы самого не поймано, а лицо было вынято, тогды за кождое дерево, которое бы го-дило ся на бервенье, яко на клеть, так и на избу, по дванадцяти грошей, а которое будет ся годити яко на ог-лобли, так и на дрова, – по шести грошей.
-
Хто кому сад покрадет.
-
О шацованье земли.
Теж уставуем: коли быхмо мы сами або панове-рада наши выслали шацовати именя в которой кол-век речы, тогды мают шацовати под тым способом: служба людей, десет коп грошей, земля пустовская – пят коп грошей, а пашни дворное бочка земли навозное – пол-копы грошей, а не навозу – полтретядцать грошей, а сеножати на воз сена – по пятнадцати грошей, а боры и лесы, которые бы ся годили на пашню и на сеножа-ти, мают потому ж шацовати, а пущы мают шацованы быти подлуг важности и пожитков земли, каковая земля и пуща пожиточна будет.
Роздел десятый
О именях которые в долзех и о заставы
-
Хто бы купил именье должное, а тот, хто долг мел, десет лет молчал.
Теж уставуем: иж коли бы хто купил какое дедицтво и держал с покоем заплатившы або не допла-тившы, а на том жебы именьи хто бы иншый долг мел первей записаный поки еще было не продано, а мол-чал бы о тот долг десет лет через давность земскую а правом не искал, тот не мает того долгу на том именьи смотреть, але мает истца у своих пенязях искати. А естли бы тот истец не мел чим платити, тогды в долгу мает его за шию приняти. А естли бы о тот долг до права позвал того, который тое имение держит, давнос-ти земское не омешкавшы, тому, подлуг запису его першого, мает держанья оного дедицтва в том же долгу мети присужоно, абы тот, который в держаньи того дедицтва, тот долг мает заплатити, а тот державца, на том, в кого купил, мает ся тых пенезей и кождого накладу доискивати, а наболей естли б того долгу и инших накладов, которых колвек на себе не принял в тот час, коли тое дедицтво записал.
-
Хто бы именье чужое должное за свои долги взял.
Коли бы хто на вечност именья чиего закупного в недостатку другого о якие долги свои правом пе-ревел, а оное бы именье за оный обой долг стояти не мог, тогды тот, который мает большую суму, так дер-жачый, яко зыскуючый, и будет повинен другому меньшую суму отложити, а сам оное именье в обеюх су-мах держати мает, аж до выкупеня через отчича, который с права останет тому именю отчиному. А естли бы тот, который болшую суму мает, будет ли мел волю, может другому за него пенези спустити або иншому могут зостати в той же суме и тые пенези розделити.
-
О долг, на чом хто присягнути мает.
Теж уставуем: иж кождый жалобник на шкоды свои, яко колвек ему вделаныи, так и долг власный, на который бы долг листы мел а стратил, а уставил бы на то годных светков, хто тые листы видел, тогды чим будет винен ему, мет тыми светки осветчити, а сам мает на том присягнути, а оный мает держано быти. А которые бы листы мел на долг, мает плачон быти. А над уставу, абы жаден шляхтич и мещанин не по-зычал вышей десяти коп без листу. А хто бы шляхты або хто з мещан один одному позычал вышей десяти коп без листу, а оный ему заприт, тогды право оному (не) мает допустити, одно на десет коп присягати. А што будет вышей десяти коп позычоно без листу – мает тратити.
-
Коли бы хто реч заставную в болшой суме заставил кому иншому.
-
Кождая застава давности мети не мает.
Хочем теж и уставляем: абы кождая застава давности земское не мает мети а ни тратити, иж вольно будет всякому дедину, отложивши перед правом пенези, а заставленых держаней дедицтва своего допустити, так за правом своим прирожоным так, яко колве инак набытым. А коли бы хто имене свое або иншую реч которую колвек свою заставил на рок мененый и хотел бы пенези его ему вернути, а заклад свой в него к собе взяти, а он бы пенезей своих в него брати не хотел, а ни закладу его ему поступити, а позван бы был ку праву, абы пенези свои взял, а он бы на року завитом не хотел стати, тогды жалобник положившы перед правом пенези, врад мает ему дати увязанье у имене, и каждый заклад свой з ураду держати мает. А естли бы оный, который имене або которые иные речы заставным обычаем закупил, на року позваном стал, тогды взявшы пенези свои и тое заставы, то есть заставы именя лежачого або рухомых речей, мает жалобни-ку поступити подлуг запису и вмовы, жадною давностью не отбываючы. А естли бы кому заставил на рок, тогды естли бы тот жив, а рок пришол, а на рок он не выкупил, тогды оный и тую заставу мает держати аж до другого року, а не мает окупати аж от року до року. Нижли естли бы тот, хто заставит, умрет своее заста-вы не выкупивши, а сын зостанет або ближний, тогды того року не мает смотрети, але припозвавшы мает пенези взяти а заставы поступити.
-
Рок праву о заставную реч мает быти положон завитый.
Хочем теж мети и уставляем то: иж первый рок права заложоных о кождую (заставлену річ) мает быти рок завитый под страченьем права. А от кождого часу позвом будет позван тот, который заставу дер-жит, от того ж часу не мает болше казити именья а ни вживанья доходов, которых колве ся (не має) вступа-ти. Што ж бы колве после положенья позву из оного именя взял, то все мает выкупаючы ему вернути. Естли бы не мог сам врадник на котором же року о выкупенье заставы быти для которое иное потребы, тогды врадник будет моцон вместо себе человека доброго на суде посадити, который будет мети суполную моц о выкупенье застав все судити и сказывати, што право которой стороне принесет.
-
Коли бы позвал тот, в кого застава, того хто ему заставил.
Коли бы справа кому о которую реч дедичную, то есть яко о долг позычоный або о реч рухомую за-ставленую, тот, который ку выправенью тых речей его заставленых на первом и на другом, и на третем року не стал, тот свою реч тратит. А тот, которому бы тые речи заставлены, будет моцен обернути куды хотечы.
-
Хто бы што запродал на рок под страченьем.
Теж естли бы хто заставил кому реч рухомую на рок под страченьем, а коли бы рок пришол, а тот хто заставил не выкупил, тогды тот, хто закупил, может тые речы обернути ку своей потребе на вечность.
9. Естли бы хто заставил на рок именье, а не выкупил.
Так же именье естли бы хто кому заставил на рок под страченьем, тогды естли б рок пришол, а тот хто заставил именье, на тот рок не мог выкупити, тогды тот, хто закупил, мает обослати ближ-них, абы ближнии тое именье окупили. Пакли бы и ближнии не могли по том обослати до году того именя окупити, тогды тот, хто закупил, вечне тое именье одержит.
10. Естли бы хто заставил на рок именье и в листе описал без року не окупати.
Естли бы теж хто кому заставил именье и написал бы в листе своем, иж мают на рок окупити, а ко-ли на тот рок не окуплю, тогды до того ж року мает держати, ино таковые мают быти держаны подлуг запи-су.
-
О именья заставные на рок.
Теж уставуем: естли бы хто заставил кому именье або люди в которой суме пенезей на рок, а за ся пенезей не заплатившы, тое именье або людми, што будет заставил в него, которого отнял до року, тогды мает заплатити гвалту тому дванадцать рублев грошей, а нам господару пртивен толко ж. А колко будет до року тые люди, колко их заставил, не робили, тогды за кождый тый день мает платити навязки шесть гро-шей за того, который будет мети волы а клячу, а за того, который пеш будет, – мает платити три гроши. Пак-ли бы тот, который заставил, хотел тые люди на рок окупити, а тот, которы закупил, не хотел пенезей своих взяти а их поступити, тогды тот мает вижа з ураду, в котором повете будет, взяти и до него ехати, абы пене-зи свои взял. Естли ж бы он пенезей взяти не хотел, тогды тот виж тые пенези воземшы до скарбу нашего дати, а его в тые люди увезати.
-
Естли бы в люди заставные хто иншый увезал