Меню сайту

Форма входу

">Історія України » » Україна в складі В.Кн.Литовського » Документи

Перший Литовський Статут ( 1529 рік) - продовжити (11-12)
 

Роздел первый надцать


О головщины людей поутных и мужицкие, и паробоцкие


  1. На первей о головщинах путного человека и бортника.


Теж уставляем: хто бы путнаго человека або бортника забил, головщина за путнаго дванадцать руб-лев грошей, а за бортника – осмь рублев грошей. А хто бы бил путнаго человека або бортника, тогды путно-му человеку навязка три рубли грошей, а бортнику – рубль, а жонам их – совито.


  1. О головщины и навезки ремеслных людей.


Золотару, органисте, пушкару, кухару, дойлиде, гафрару, ковалю, столяру, маляру, соколнику, псар-цу, возницы, машталеру, мулярю, кравцу, шевцу, гафтарце, коверницы, ткали мает тым всим головщина бы-ти яко путному слузе, дванадцать рублев грошей. Хотя бы тяглый невольный был ремесником, тогды ему тая головщина, а навезки рубль. И естли тое работы не будут вмети, тогды им головщина подле роду их: естли хто хлоп, то ему хлопье, а естли мужику – то мужицкое.


  1. О бой и головщины тивунов и приставов, и иншых врадников.


Теж уставуем: тивуну и приставу, и ключнику его головщина, хто бы его во враде забил, дванадцать рублев грошей, и навезки по враде их три рубли грошей. А естли бы который тивун або пристав з ураду бы-ли выставлены, тогды им головщина и навезка яко и тяглому человеку. А естли бы паробок во враде в ти-вунстве або у приставництве был, головцина ему десет коп а навезки рубль грошей, до того часу поки на враде, а естли з уряду вызволены будут, тогды им головщина и навезка яко паробку.


  1. О бои, головщины простых людей и парубков.


А хто бы мужика тяглого забил, тот мает платити за него головщины десет коп грошей, а за паробка невольного головщины пять коп грошей, а жонце невольной – по томуж головщины.


  1. О бои и раны мужицкие и паробоцкие.


Коли бы хто мужика тяглого ранил або бил, мает его навезати полтину грошей, а жонце – рубль грошей, а паробку – пол-копы грошей, а жонце – копа грошей.


  1. Жид, татарин хрестьян в неволи мети не мают.


Теж уставуем: естли бы который жид або татарин которого колве стану хрестиянина купил або за-купил, от того часу приказуем воеводам старостам и державцам абы того ся доведывали и каждого хрестьянина от жида або от татарина з неволи вызволяли.

А то тым обычаем: естли бы купил на вечность або в купленое жонки его родил, доросшы лет своих мает ся в него выробити за сем лет, а по семи летех мает на волю пущон быти. А естли бы жид або татарин закупил в пенезях, тогды уставуем: таковым выпуску на кождый год, як мужчизне, так и жонце, полкопы грошей, до тых часов мает ему (той) закуп служити, поки с тое сумы выробит ся. А челяд, которая дана та-таром за отца нашого и продков наших, и за нас з дворы нашими, тую челед они мают держати вечне.



  1. Человек волный за жадный выступ в неволю не мает взят быти.


Теж уставуем: иж человек волный за жадный выступ не мает взят быти у вечную неволю. А естли бы за который выступ выдан был в некоторой суме, тогды мает ся выробити на кождый год выступку мужику дванадцать грошей а естли им дано присевок на пожиток их. А естли бы им присевку не дал, тогды мужику на год выпуску пол-копы грошей, а жонце – дванадцать грошей. А естли бы ся им не мог выробити, жебы так у великой суме выдан был, тогды дети его мают ся выробити, выпуску им потомуж мает быти.


  1. О выпусканья пенезей закупным людем.


Теж уставуем: естли бы хто закупа закупил, мужика або жонку, а сним бы не вмовил што мает (йо-му) присевати або пенезей выпустити, тогды мает также с пенезей отручоно быти пятнадцать грошей на ле-то, а жонце – десеть грошей.


  1. Естли бы человек вольный або неволный, або челядин зашол за другого, а он бы не хотел права дати и сего выдати.


Теж уставуем: естли бы который человек неволный або волный, або челядин неволный за кого за-шол за иного, а поведал ся волный, а оный пан, чей человек або челядин, просил в него права раз або два, а оный пан не хотел ему на него права дати, тогды таковый земенин мает притягнен быти ку праву земскому. Естли бы тот человек чий непохожий або челядин зыщен правом, иж его невольный, а на оного пана, в кого будет был человек, переведет, иж в него права просил раз и два, а он права не дал, тогды тот мает навезати оного человека або челядина от того часу, как от него втекшы в него мешкал, водле уставы тых прав.


  1. Естли бы в кого челедин втек, а другий ведаючы заказ пропустил его доброволне.


Теж уставуем: стли бы от кого челядин втек, мужик або жонка невольная, а который бы ведаючы через заказ або заповедь иж то чужая челедь бежит, вказал им дорогу або хлеба дал, або их в себе переховывал, а то бы было на него переведено, тогды таковый мает тую челед отыскивати. А естли бы не отыскал, тогды мает тому, чия челядь, платити.


  1. Естли бы хто сына своего або волного человека в неволю продал.


Теж уставуем: естли бы хто человека або сына своего з голоду продал в неволю або сам ся для голоду дал, таковый лист не мает держан быти, а як год* оминет, тот человек пенезей набывшы, и ему отдаст, а сам за се волен зостанет. Естли ж бы пак хто неволного своего продал або с хлеба дал кому, тогды такий вечне тому мает быти.


  1. Естли бы хто в голод челед свою выгнал.


Теж уставуем: естли бы хто челед свою неволную в голод выбил з двора проч, не хотячи их переховывати, а они бы ся сами в голод перекормили, таковые вжо не мают быти невольными. А вшакже тым обычаем: иж коли хто тую свою челед выбьет, тогды ся она мает оповедати враднику в повете або враду местскому бурмистру або мещаном, иж их выбил. А тые, которым отповедают, мают обослати того, чия челед есть, естли бы их выбил проч не хотечи их кормити, тогды оная челед вжо вечне мает быти волна.


  1. Невольницы мают быти четвераких причин.


Теж уставуем: иж невольницы мают быти четвераких причин: первое, которые здавна сут або з не-волнных ся родят; другое – которые полоном заведены из земли неприятелское; третье – коли бы на смерть сказаны кому, окроме злодейства, а они бы просили того, кому сказаны, жебы их не губил, а давали бы ся в неволю, а он бы их не вбил, таковые в неволю мают даны быти, и дети их, которые ся будут потом родити; четвертое – коли бы ся сами в неволю поддали в тот обычай, иж хто б ведаючы жонку неволную, хотя чело-век волный, ее понял, тогды и сам в неволю мает быти, и дети их, будь музкого стану або женского, тым же обычаем и жонка мает быти, естли бы за невольного пошла ведаючы, тогды и сама в неволю поддает ся, и дети их.


  1. К навезкам о приказ слуги.


  1. О слугу неприказного, естли бы пану своему зашкодил.



Роздел вторый надцать


О грабежи и навезки


  1. Естли бы хто занял або пограбил стадо королевское або князское, або панское и земянское и што з него уморил.


Теж уставуем: естли бы хто занял або пограбил стадо королевское або князское або панское, або зе-мянское а уморил кобылу або жеребца, тогды за жеребца королевского десет коп грошей, а за кобылу – пят коп грошей. А естли бы панского стада хто жеребца або кобылу пограбил, тогды за жеребца пят коп грошей, а за кобылу – три копы грошей. А вшакже естли бы нихто жеребца королевскаго або земянского не торго-вал, тогды тая цена (як вказано вище), а естли будет хто торговал – што будет давано. А свирепа, естли бы которая в бороне не бывала або дров не воживала, тогды то мает быти плачоно, а коли которая будет в дворе робливала – тогды полтина грошей. А што ся дотычет мужиковы клячы або жеребца доморослого, полтина грошей, нижли естли бы кляча была купленая – што будет дал, то мает быти плачено або хотя бы жеребца доморослого хто будет в него торговал, а што будет давал, то мает плачоно быти за довод.


  1. Хто пограбил кому стадо свирепье на своей земли або на его, або на испаши.


Естли б хто кому побрал стадо свирепе на него або на своей земли або на чией колвек грабеж, або на испашы, тот мает платити гвалт и шкоду, штобы стало тому стаду подлуг уфалы нижей написаное. Бо не мает за испаши стада брати, бы и застал на испаши, але мает то стадо отогнати до пана, чие стадо, а испаш мает обвести сторонними людми, тогды тот повинен испаш платити, чие стадо шкоду вчинило. Вшакже вызволяючы стадо кобыл, абы на испашы не были займаны, нижли быдло, кони, волы, коровы, свиньи, гуси мают займаны быти подле давнего обычая, и скоро занемшы мает обослати того пана, чие есть тое быдло, абы быдло свое на паруку взял, а о испаш на копу шол. И што копа на испаши шкоду присудят, тот пан, чие быдло на испаши занято, на обосланье того, кому испаш стала, быдла своего брати на паруку и на копу ити не хотел, тогды тот, хто займет, мает обвести тую испаш людми добрыми стороною, и што тая сторона шкоды окопует, он мает в той шкоде своей оставити того быдла одно або двое, штоб за шкоду его стало, а достол отогнати до того пана, чие быдло есть.


  1. Хто бы под шляхтичом або под шляхтянкою грабеж учинил.


Теж уставуем: хто бы под шляхтичем або под шляхтянкою гробеж учинил, кони побрал або в костела, або на торгу, або на поли, або в бору, хотя бы бою жадного не вчинил, абы она парсона не была при кони, або слуги, або перед слугою взял коня, або з воза выпрег, хотя бы оная парсона притом не была, а было бы переведено слушным доводом, тогды оный, который грабил, мает оправити то ему, якобы раны шляхтичу або шляхтянце – дванадцать рублев грошей.


4. О грабеж коня панского и дворанского, и шляхецского.


Панского, шляхетского, дворанского коня от кождого грабежу безврадного вызволяем. А естли бы хто без враду в князя або у пана пограбил, таковый мает коня конем навезати.


5. Хто чиего человека пограбил.

Теж естли бы шляхтич чиих мужиков на торгу або при церкви, або на поли, або где колвек пограбил кони або животину на поли побрал в грабеж, а оный, кому ся грабеж стал, втек ся до права и на то довод учинил, иж (він) его пограбил, тогды первей мает сказати права тому три рубли навезати, а грабеж вернути, тож тепер мает на оном, чего ему потреба, искати. А естли бы он, кого пограбил, не стерпял и не доходячи правом а против пограбил, тогды тот, хто грабеж за грабеж чинит, тот свою навезку тратит, а тому, кого пограбил, мает грабеж вернути и навезати. А естли бы теж чий человек также чиего чиего человека пограбил, тогды мает навезати грабеж яко так и быдло по неделям подле давнего обычая.

6. Навезка мужику и жонце.


Теж уставуем: навезки на кождую реч, што мает быти плачоно. Напервей мужику навезки: хто чие-го мужика паймает а в себе держит, полтина грошей, а жонце – рубль грошей, а паробку пол-копы грошей, а неволной жонце – копа грошей.


7. Навязка на челед неволную.


А естли б кому челед втекла а заповедал бы колко о той челяди перейма, и пошол за нею в погоню, а в кого бы ее знашол, тогды мает тому, в кого челядь знашол, переем дати, с чого будет заповедал. А естли бы без заповеди и переема в кого тую челед нашол, а тот бы ему не хотел тое челеди его без позему выдати, а взял на нем позем гвалтом, а потом о то до права позван, тогды тот, хто взял, за тот позем повинен платити яко за гвалт – дванадцать рублев грошей. А естли бы пак хто чию челед ховал в себе, а (той) поколку крот закликал оповедаючы ее, а потом бы тот, чия челед, в колку неделях тую челед свою в него нашол, тогды ему мает за страву толко от кождого челедина дати – на неделю по грошу.


8. Хто бы чию челед выкрал або вывел9.


Теж уставуем: естли бы хто вывел або выкрал чиего человека албо челедина, а погонен был на дорозе и пойман с тым человеком або челедю, тогды мает с тым лицом веден быти до враду нашего, где наближей будет, а врад мает ему справедливость вчинити. И естли ся оный знати к тому не будет абы тую челед выкрадал, тогды оный, хто его поймает с тою челедью, мает каран быти яко злодей, а челед мает тому верена быти, чия была. Паклиж на дорозе погонити не мог, а в дому чием застал, тогды мает тот пан, у чиего человека тую челедь застал, справедливость вчинити, и тая челядь мает выдана быти ему з навезкою, а тот пред ся, хто ее вывел, мает каран быти яко злодей.


9. Навезка на волы, коровы и иншое быдло.


А хто в кого украл вола або корову, свиню або вепра, або овцу, або козу, ино тому цена за вола пятдесят грошей, за корову – по сороку грошей, за вепра – пол-копы грошей, за теля – дванадцат грошей, за свинью – петнадцать грошей, за порося – три гроши, за ягне – три грошы, за подсвинка – шесть грошей, за кнороза – пол-копы грошей. А хто бы в кого пограбил с тых скота, а што бы умерло, тогды мает з навезкою реч платити.


10. Цена збожу уставлена10.


Теж уставляем цену збожю, хто бы побрал або зостал винен, яко мает платити: пшеницы копа, дванадцать грошей, жита копа – десет грошей, ячменю копа – шест грошей, овса копа – чотыры грошы, гречихы копа – чотыри гроши, ярицы копа – осм грошей.


  1. О мещанех, иж не мают на торгу земян грабити.


Теж уставуем: иж мещане и подданые наши о долги свои, якии колвек не мают селан а ни теж чиих духовных светских, в месте (грабити) на торгу заповедати, а ни тым собе на них справедливости доводити, але о тые долги с тыми виноватыми в панов их и з нашими подданными в наших врадников будут повинни справедливости доходити. Врадники панские мают им справедливость чинити. А естли бы хто пограбил не доводечи права, тогды мает дати вины господарю королю его милости три рубли, а стороне – три рубли грошей.


  1. Цена птахам ловчим.


Теж уставуем: хто бы кому вкрал сокола, кречета и болобана, ястреба великого, чеглея або ястреб-чика малого, або дремлю, за тым цена нижей написана: за кречета красного, дванадцать рублев грошей, за белого кречета – десет рублев грошей, а за серого кречета –шесть рублев грошей, за сокола – дванадцать ру-блев грошей, за ястреба – шесть рублев грошей, за чеглея – три рубли грошей, за ястребца – рубль грошей, за дремлюга – рубль грошей.


  1. Цена птахом домовым.


За гусь, три гроши, за каплуна – шесть грошей, за курицу – шесть грошей, за утку – два гроши, за селезня – грош, за голуба – грош. А естли бы хто круговую утку украл, што на крузе седят, дванадцать коп, за паву, хто украдет, – три копы грошей, а за лебедя домоваго – хтобы также вбил або вкрал, – десет коп грошей.


14. Цена собакам.


Теж уставуем цену собакам: хто бы кому следника або брешника вкрал або забил, дванадцать коп грошей, а за хорта – пят коп грошей, за курча – десет коп грошей, а за огара – три копы грошей, за меделянского пса – дванадцать рублев грошей, а за осочного пса – дванадцать рублей гршей, а за щайку – три копы грошей, а за подстреленого пса – десет коп горошей.


15. Естли бы пес непривязаный кого уел.


  1. Естли бы хто мел пса або быдла, которые бы мели шкоду людем чинити.

 



Взято з: http://www.history.univ.kiev.ua/ukrbooks/letop/index.html
Категорія: Документи | Додав: sb7878 (04.12.2008)
Переглядів: 906 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Copyright MyCorp © 2024