Роздел десятый
О
именях которые в долзех и о заставы
Хто
бы купил именье должное, а тот, хто долг
мел, десет лет молчал.
Теж уставуем: иж коли
бы хто купил какое дедицтво и держал с
покоем заплатившы або не допла-тившы,
а на том жебы именьи хто бы иншый долг
мел первей записаный поки еще было не
продано, а мол-чал бы о тот долг десет
лет через давность земскую а правом не
искал, тот не мает того долгу на том
именьи смотреть, але мает истца у своих
пенязях искати. А естли бы тот истец не
мел чим платити, тогды в долгу мает
его за шию приняти. А
естли бы о тот долг до права позвал того,
который тое имение держит, давнос-ти
земское не омешкавшы, тому, подлуг запису
его першого, мает держанья оного дедицтва
в том же долгу мети присужоно, абы тот,
который в держаньи того дедицтва, тот
долг мает заплатити, а тот державца, на
том, в кого купил, мает ся тых пенезей и
кождого накладу доискивати, а наболей
естли б того долгу и инших накладов,
которых колвек на себе не принял в тот
час, коли тое дедицтво записал.
Хто
бы именье чужое должное за свои долги
взял.
Коли бы хто на вечност именья
чиего закупного в недостатку другого
о якие долги свои правом пе-ревел, а оное
бы именье за оный обой долг стояти не
мог, тогды тот, который мает большую
суму, так дер-жачый, яко зыскуючый, и
будет повинен другому меньшую суму
отложити, а сам оное именье в обеюх
су-мах держати мает, аж до выкупеня
через отчича, который с права останет
тому именю отчиному. А естли бы тот,
который болшую суму мает, будет ли мел
волю, может другому за него пенези
спустити або иншому могут зостати в той
же суме и тые пенези розделити.
О
долг, на чом хто присягнути мает.
Теж
уставуем: иж кождый жалобник на шкоды
свои, яко колвек ему вделаныи, так и долг
власный, на который бы долг листы мел а
стратил, а уставил бы на то годных
светков, хто тые листы видел, тогды чим
будет винен ему, мет тыми светки осветчити,
а сам мает на том присягнути, а оный мает
держано быти. А которые бы листы мел на
долг, мает плачон быти. А над уставу, абы
жаден шляхтич и мещанин не по-зычал
вышей десяти коп без листу.
А хто бы шляхты або хто з мещан один
одному позычал вышей десяти коп без
листу, а оный ему заприт, тогды право
оному (не) мает
допустити, одно на десет коп присягати.
А што будет вышей десяти коп позычоно
без листу – мает тратити.
Коли
бы хто реч заставную в болшой суме
заставил кому иншому.
Кождая
застава давности мети не мает.
Хочем
теж и уставляем: абы кождая застава
давности земское не мает мети а ни
тратити, иж вольно будет всякому
дедину, отложивши перед правом пенези,
а заставленых держаней дедицтва своего
допустити, так за правом своим прирожоным
так, яко колве инак набытым. А коли бы
хто имене свое або иншую реч которую
колвек свою заставил на рок мененый и
хотел бы пенези его ему вернути, а заклад
свой в него к собе взяти, а он бы пенезей
своих в него брати не хотел, а ни закладу
его ему поступити, а позван бы был ку
праву, абы пенези свои взял, а он бы на
року завитом не хотел стати, тогды
жалобник положившы перед правом пенези,
врад мает ему дати увязанье у имене, и
каждый заклад свой з ураду держати мает.
А естли бы оный, который имене або которые
иные речы заставным обычаем закупил,
на року позваном стал, тогды взявшы
пенези свои и тое заставы, то есть заставы
именя лежачого або рухомых речей, мает
жалобни-ку поступити подлуг запису и
вмовы, жадною давностью не отбываючы.
А естли бы кому заставил на рок, тогды
естли бы тот жив, а рок пришол, а на рок
он не выкупил, тогды оный и тую заставу
мает держати аж до другого року, а не
мает окупати аж от року до року. Нижли
естли бы тот, хто заставит, умрет своее
заста-вы не выкупивши, а сын зостанет
або ближний, тогды того року не мает
смотрети, але припозвавшы мает пенези
взяти а заставы поступити.
Рок
праву о заставную реч мает быти положон
завитый.
Хочем
теж мети и уставляем то: иж первый рок
права заложоных о кождую (заставлену
річ)
мает быти рок завитый под страченьем
права. А от кождого часу позвом будет
позван тот, который заставу дер-жит,
от того ж часу не мает болше казити
именья а ни вживанья доходов, которых
колве ся (не
має) вступа-ти.
Што
ж бы колве после положенья позву из
оного именя взял, то все мает выкупаючы
ему вернути. Естли бы не мог сам врадник
на котором же року о выкупенье заставы
быти для которое иное потребы, тогды
врадник будет моцон
вместо себе человека доброго на суде
посадити, который будет мети суполную
моц о выкупенье застав все судити и
сказывати, што право которой стороне
принесет.
Коли
бы позвал тот, в кого застава, того хто
ему заставил.
Коли
бы справа кому о которую реч дедичную,
то есть яко о долг позычоный або о реч
рухомую за-ставленую, тот,
который ку выправенью тых речей его
заставленых на первом и на другом, и на
третем року не стал, тот свою реч тратит.
А тот, которому бы тые
речи заставлены, будет моцен обернути
куды хотечы.
Хто
бы што запродал на рок под страченьем.
Теж
естли бы хто заставил кому реч рухомую
на рок под страченьем, а коли бы рок
пришол, а тот хто заставил не
выкупил, тогды тот, хто закупил,
может тые речы обернути ку своей потребе
на вечность.
9. Естли
бы хто заставил на рок именье, а не
выкупил.
Так же именье
естли бы хто кому заставил на рок под
страченьем, тогды естли б рок пришол, а
тот хто заставил именье, на тот рок не
мог выкупити, тогды тот, хто закупил,
мает обослати ближ-них, абы ближнии тое
именье окупили. Пакли бы и ближнии не
могли по том обослати до
году
того именя окупити, тогды тот, хто
закупил, вечне тое именье одержит.
10. Естли
бы хто заставил на рок именье и в листе
описал без року не окупати.
Естли бы теж хто кому заставил
именье и написал бы в листе своем, иж
мают на рок окупити, а ко-ли на тот рок
не окуплю, тогды до того ж року мает
держати, ино таковые мают быти держаны
подлуг запи-су.
О
именья заставные на рок.
Теж уставуем: естли бы хто заставил
кому именье або люди в которой суме
пенезей на рок, а за ся пенезей не
заплатившы, тое именье або людми, што
будет заставил в него, которого отнял
до року, тогды мает заплатити гвалту
тому дванадцать рублев грошей, а нам
господару пртивен толко ж. А колко будет
до року тые люди, колко их заставил, не
робили, тогды за кождый тый день мает
платити навязки шесть гро-шей за того,
который будет мети волы а клячу, а за
того, который пеш будет, – мает платити
три гроши. Пак-ли бы тот, который заставил,
хотел тые люди на рок окупити, а тот,
которы закупил, не хотел пенезей своих
взяти а их поступити, тогды тот мает
вижа з ураду, в котором повете будет,
взяти и до него ехати, абы пене-зи свои
взял. Естли ж бы он пенезей взяти не
хотел, тогды тот виж тые пенези воземшы
до скарбу нашего дати, а его в тые люди
увезати.
Естли
бы в люди заставные хто иншый увезал.