Роздел семый
О ґвалтах земских,
о боях, о головщинах шляхетських
1. Хто бы
на чий дом умыслне наехал хотечи его
забити.
Теж уставуем: иж хто бы на чий
дом умыслне наехал, хотечы его забити
або нашол моцью и ґвал-том, а в том бы
дому кого колвек ранил або забил, а хотя
бы не ранил никого, толко ґвалтом нашол,
тот шию тратит; а бой и головщина з именя
его близким забитого мает быти плачоно,
а противня до скрабу господар-ского,
также и ранам навязка.
А естли бы теж на чий дом наехано
або найдено, а боронячи ся з дому свого
втек, а головщина бы ся не стала а ни
раны, однак – тот, который находил на
дом, шию тратит а кгвалт мает быти плачон
господару домовому. А што бы того именя
звыш зостало, то у вине господарской.
2. О доводу ґвалту, яко мает
осветчити и жаловати.
Хто бы кому на дом наехал и вбил,
а вшакже на такового гвалтовника мает
быти таковый довод. Естли бы на дом чий
наехал а ранил або збил, тогды с того
дому мает скоро по гвалте оповедити и
оказати ся околичным суседом своим и
на то мает вижа взяти з ураду двора
нашого который близшы будет и оказати
ґвалт и раны або вбитого. И потом ести
бы ся к тому не знал, тогды вжо тот близшы
будет околичними сус-еды и вижом того
допирати. А сам при ранном мает з женою,
ести бы детей не мел, а ести бы дети
дорослые были, тогды и з детми дорослыми
и слугами або с челядю, а ести бы слуг
не было – самотрет на том присяг-нути.
А тот, хто наехал, мает вжо горло тратити
яко гвалтовник.
3. А естли бы
гвалтовник забившы
кого втек из земли, головщина забитого
мает з именя плачона быти.
4. Хто бы забил гвалтовника в
дому своем або на гвалте помочников
его.
Теж уставуем: хто на чий дом
наедет або найдет гвалтом, а тот истый,
будучи в дому своем, бороне-чы дому
своего а забьет того гвалтовника в дому
своем або помочников его колко забил,
або ранил, тогды не мает головщины а ни
ран платити, але при оных ранных еще
мает своего гвалту домового доходити.
А вшак-же того мает отвести ся телесною
присегою своею и з жоною, и з детми своими
дорослыми самтретей, и к тому светки,
естли бы были. А при светках таки и сам
повинен вчинити присягу. А по присязе,
естли ся того отведет, тогды пред ся
оному гвалт дванадцат рублев грошей
мает сказан быти водлуг присеги его и
светков его.
5. Хто бы наехал
на имене и поданых,
а тот бы бороничи своего забил.
Теж уставляем: естли бы хто
боронил именя своего або подданых своих
на гвалтех – шляхтича за-бил, тому
головщины не мает платити. А однак на
то мает слушный довод быти иж его на
своей земли за-бил, а тот мает довести
своею телесною присягою а околичными
суседы.
О гвалтованье невест и девки.
Теж уставуем: естли бы хто невесту
або девку згвалтовал, буд какого колвек
стадла, почоншы от вышшого, аж до нижшого,
а оная невеста або девка волала гвалту
своего за оными вчинком, а люди бы не-како
прибегли на оный гвалт, а она бы перед
ними вказывала, а потом бы оного ку праву
привела двема або трема светками
пересветчила, а к тому при оных светкох
телесною присягою присягнула, тогды
таковый ма-ет быти каран горлом.
А естли бы оная невеста або девка
гвалту волала, а люди оные слышали, нижли
на гвалт не прибег-ли, а вшакже по оном
гвалте скоробы была волна выпущона, а
оповедала ся тым людем, а за се оного ку
пра-ву притягнула, а тыми людми
пересветчила, тогды тым же мает каран
быти, яко выше описано.
Естли бы хто на кого ся пофалил,
а за пофалкою его головщина або пожога
двору стала.
Естли бы было колко парсон об
одного шляхтича забитье в суда было
обвинено.
Теж коли бы колко парсон
об одного шляхтича забитье в суда было
обвинено, тогды толко один му-жобойца
мает о тое забитье осужон, которого ж
жалобник самтретей и з двема шляхтичы
собе ровными (вкаже).
Естли бы слушного доводу не мел, мает
присягнути, а звлаща коли бы сам к тому
забитью знал.
Хто бы шляхтича ранил в руку
або ногу а охромил або око выбил.
А естли бы хто шляхтича ранит, а
с тое раны его в руку або в ногу и охромил
або око выбил, або нос втял, або зубы
вырубал, або ухо утял, тогды мает пред
ся платити пол человека. Кром того естли
бы ранил у твар, тогды мает платити
тридцать коп грошей тот виноватый
битому, а вины толко ж до скарбу
господар-ского, коли его жалобник
самотретей поприсягнет в недостатку
слушного доводу.
Хто бы после ран ездил по пивом
або по корчам а потом вмер.
Которое братьи рожоной будет
отца забито, яко мают головщины искати.
Уставлям теж: иж коли бы колко
братьи рожоное лета супольные маючи
або лет немаючых, дель-ных або недельных,
а одного бы с них або отца их забито, а
никоторый с тое братьи дома и в земли
их не бу-дет, тогды тот который бы дома
был, мает братью свою обослати, ести б
в земли были а бы с ним головщи-ны вси
посполу доходили сами через себе або
через приятеля свого. Ести бы они не
хотели посполу и з бра-том своим тое
головщины искати, тогды оный, который
в дому был, зыщет сам своим накладом тую
голов-щину, тогды он тое головщины не
повинен з братьею делити.
Близкие, которые не схотят
близкость головщины искати.
Межи братьи и сестр рожоных
хто мает головщины отцовское и матчиное.
А коли бы колко братьи было и
сестр рожоных выпосажоных и один з них
або отец забит был, то-гды они сами
братья, мимо сестер выпосажоных, мают
головщины доискивати ся. А ести бы братья
змерли, тогды дочки выпосажоные мают
головщины искати. А ести бы синове и
дочки змерли, тогды мают искати ближние.
Хто бы забил отца свого або
матку.
Уставуем теж: иж коли бы хто отца
свого рожоного або матку забил, тот
горло и честь тратит.
А коли бы хто брата або сестру
забил.
А хто бы брата або сестру забил
в надею именья на него приходячего,
таковый отходит оного именья правом
прирожоным на себе спадываючого, которое
именье по тых забитых, как по отцу, так
и по матце або теж по брате и по сестре
на иншую братью або на сестры приходити
и спасти мает. А ести бы дру-гое братьи
а ни сестер не был, тогды тое именье на
инших кревных близкость прирожоною к
тому маючих, мает спасти, а таковой сам
горлом мае каран быти.
Хто бы на кого дорогу засел, а
тот бы был ранен.
Коли хто кого о ґвалт позовет
ку праву, как мает перед правом ґвалту
доводити.
Коли бы хто кого другого о который
ґвалт до суда позвал, жалобник, што
менил, мает слушным све-домем доводити,
то есть вижом врадовым и шляхтою людми
добрыми, которым будет тот ґвалт оказывал
албо которые при том были и тот ґвалт
як ся стал видели. А ести бы сведома не
мел, а знаки бы того ґвалту были, тогды
он сам ближшый будет позваного присягою
своею поконати. Нижли ести бы доводу не
мел и сам присягати не хотел, а позваному
присягати поступил, а оный позваный
хотел невинность свою очисти-ти, тогды
повинен будет собе от того ґвалту
присягою очищати.
Кому бы шкода в чием дому стала
або ґвалт на дорозе з ведомостью домового
господара.
А коли бы кому шкода в чыем дому
стала або ґвалт на дорозе, або где волею,
або приказаньем, або с ведомостью
господаря домового, а оный господар был
до суда позвав, а было бы на него переведено
слуш-ным доводом або присягою жалобниковою
телесною за лицом або за неякими знаки
врадовне переведеними, таковый повинен
будет оный разбой або шкоду своими
власними пенезми оправовати, а тых
злодеев иска-ти.
Хто бы на чие село наславши
або сам наехавши плбил и поранил, и
пограбил.
Теж, коли бы
хто на имене або на село, або на люди его
наехавши, або наславши также и раны , и
грабежи або шкоды некоторые ґвалтом
починил, таковой строне ображоной естли
на ґвалт довод слушный вчинит,
мает ґвалт и раны, и шкоды оправити и
грабежи з навезкою поворочати. А вшакже
ести доводу не будет, мает сам на ґвалту
присягати, а на шкодах и на грабежох
люди его – люди его. А
хотя бы не ранил а ни
бил, а будет
наехавши брал, так же мает ґвалт платити
и вину нашу господарскую.
За ґвалт посполитый суседский
дванадцать рублев грошей.
Теж уставуем: иж за кождый ґвалт
посполитый суседский судом переведеный
мает быти сказано стороне ображоной
дванадцать рублев грошей а толком вины
господарю-королю.
Ести бы шляхтич шляхтича на
дороге збил.
О зваде шляхетской на дорозе
естли бы робил.
23. О звадах.
Теж коли бы хто
с ким звадил ся, а у оной зваде обадва
ся ранили, а один бы с тых позвался до
пра-ва, а светков бы межи собою не мели,
хто бы мел межи ними розознати, а один
бы другому не допустил, а обадва бы ся
торгнули к присязе, тогды судьи
мают им сказати жеребей кинути.
Тогды чий ся жеребей выймет наперед,
тот мает присягнути на ранах своих и на
початку иж он его почал первей бити, а
за оным початком вся тая звада стала. А
коли бы оный присягнет, тогды тот тому
присяжному мае навезати раны якого
стану будет.
А ести бы ся у оной зваде головщины
стали на обе стороны, тогды так же на
початку мают сказати жеребей метати, и
чий жеребей выймет ся, тот на початку
доводити будет. Але естли ж у одное
стороны ран-ный будет, а з другое стороны
убитый, тогды при оном убитом близший
будет довод чинити, нижли ранным отводити.
А вшкаже не мает за то иншого жадного
каранья мети, одно головщину платити
подле его роду и тым раненым и битым,
которыи при нем ранены и биты будут, за
раны и бой досыт вчинити.
О зваде вечерной.
Хто бы кого умыслне ранил а до
суда был позвав.
Теж коли бы хто о рану другого
позвал, а оный позваный менил: " Же тя
ранил невмыслне”, а брал бы ся тот
позваный на довод. Мы бачачи иже где
никому рана мела невинна быти, уставляем
и сказуем – тые раны жалобнику мают
плачоны быти.
Слуга, который боронячы пана
свого кого бы ранил або забил.
Теж уставуем: иж коли бы у какой
зваде слуга-шляхтич пана свого боронячи
кого ранил або забил, таковой от кожного
есть вызволен. Але тот, кому будет надобе,
на пане его ран своих и головщина мает
ис-кати.
Коли чей слуга вчинивши кому
ґвалт або головщину и втек.
А коли бы чий слуга вчинившы кому
ґвалт домовой або головщину и втек, а у
его пана через сторо-ну был застан а
приповежон, а он через тую заповедь его
впустил, тот пан сам, чий слуга, ґвалт и
головщи-ну, и шкоду мает платити, а собе
на слузе искати. А коли бы тот слуга не
приповежон, тогды пан не повинен за
слугу стояти.
Хто бы кому ґвалт вчинил або
злодейство, або чий человек за кого
зашол, а он будет десет лет у молчаньи.
Устава головщине шляхетской
и вины против нас господаря.
И теж уставуем: естли бы шляхтич
шляхтича забил у зваде або которою
пригоду, а переведено бы на него правом,
тогды мает платити за головщину сто коп
грошей кровным, а господару – другую
сто коп грошей до скарбу. А естли бы
боячи ся вины втек з земли, тогды
головщина мает быти плачона кровным з
именя сто коп грошей, а противня господару
з именя – сто коп, а дети того мают на
имени седети, а того ис-того забойну
мают выволати хто бы забил, яко безецника.
Который
злочынца на смерть
будет выдан за которое колве злочинство,
а от того караня выйдет, не мает местца
межи добрыми людьми мети.
Теж коли бы хто о злодейство
або о которое иное злочинство на каранье
або на смерть врадом права посполитого
вказан был, а в том каранью шию свою
пенязми откупит або ся того каранья або
от шии стра-ченья через приятелей своих
або гостей послов панов выпрохан был
або выправен, або теж за свой злый учинок
в ката в руце был, таковый кождый мает
без чести быти, а не мает болшей того
привиля своего шля-хетского поживати.
А с тых всих, которые такового человека
осужоного ведоме выправляли або пенязми
окупали того, честь а добрая слава (їх)
на ласце господарской.
Хто бы
злочинцов, розбойников, злодеев, люднй
выволаных в себе в дому ховал.
Теж уставуем: иж коли бы подданые
наши людей подозреных, злочинцов,
розбойников, выволаных из земли в дому
або у именье своем ведомо переховывал
або им некоторую раду, або помоч ку шкоде
поспо-литое речы давал и чинил, або теж
речей злодейских ведомо поживал, а на
кого бы то переведено, тогды тот не инако
мает быти каран, толко яко каждый с тых
злочинцов вышшей писаных, або всих
справедливым правом чинячы а призволяючи,
однаковою виною мают быти караны.